Naše škola podpořila projekt, jehož smyslem je učit žáky historii jiným badatelským způsobem a naučit se přitom i dovednosti- práci v týmu, hospodaření s časem, práci s prezentací, prezentační dovednosti, práce se zdroji.... Do projektu vedeného M. Rakovou a Z. Kusou se zapojili žáci osmé třídy: Martin Dyček, František Lὄwenhὄffer, Dominik L´upták, Corina Peretchi a Nikol Poustková. Během půl roku měli úkol najít pamětníka, jehož život ovlivnily některé významné události našich dějin. Pamětníka jsme hledali ve svém okolí, svých rodinách, nakonec nám poradil náš bývalý kolega René Keller a my jsme oslovili pana inženýra Sudu. Život jeho a jeho rodiny byl vlastně poznamenám od roku 1948, kdy komunistická strana převzala v tehdejší ČSSR vládu, mnoha klíčovými událostmi. Žáci absolvovali několik workshopů, aby dokázali vytvořit nahrávku - audio - se vzpomínkami pamětníka. Vznikla hodinová nahrávka, s kterou jsme dál pracovali. Na řadu přišel scénář, který žáci vytvořili. Vyrazili jsme do Českého rozhlasu Plzeň, aby vznikla nahrávka složená z našeho příběhu a autentických vstupů pamětníka. Zde jsme se museli poprat s timemanagementem. Dostat se do tří minut nebyla legrace - momentů, které jsme chtěli vyprávět bylo přece tolik. Dostalo se nám pochvaly za přípravu a za odměnu jsme si prohlédli celou budovu rozhlasu - všechna stuida i muzeum. Blížilo se finále a my měli před sebou sestavit pamětníkův životopis, poslat fotografie z jeho života a jet vše prezentovat na slavnostní odpoledne do obřadní síně města Rokycan. Z celého týmu mohli jet jen dva kluci, Martin a Dominik. Ostatní měli zaplacenou rekreaci a Cori nám onemocněla. Před porotu předstoupili žáci ze ZŠ T. G. M. Rokycany - dvěma projekty, ze ZŠ Strašice, ze ZŠ v Plasích a my. Čekala nás do posledního místa zaplněná zasedací síň rokycanské radnice, profesionální moderátor a odborná porota. Kluci vše zvládli na výbornou. I když byla přehlídka nesoutěžní, dostali jsme hodnocení za historickou úroveň a za mediální část - prezentaci projektu a nahrávku. Vedli jsme si skvělie, přidávám hodnocení paní učitelky Mgr. Renaty Wûnschové z rokycanského gymnázia:
,,Příběh pana Václava Sudy je vlastně příběhem rodiny, který byl zásadním způsobem ovlivněný komunistickým režimem v naší zemi. Pamětníkův otec by s velkou pravděpodobností rodinu nikdy nezaložil, kdyby směl naplnit svůj sen z mládí. Totalitní režim ho drsným způsobem vytrhl ze studií, označil jej za nepřítele lidu a poslal ho k oddílům PTP. Stejný metr pak používal i na jeho děti, kterým bránil ve studiu a v možnosti uplatnit naplno své nadání. Přesto se nezřekli své křesťanské víry, svého přesvědčení, svého úsilí o vlastní zdokonalení a studium. Rodina, která drží v různých dobách pevně při sobě, je nádherným poselstvím vašeho příběhu. A povzbuzující slova pamětníkova otce: „Uč se, protože to ti nikdo nevezme,“ platilo tehdy i dnes." Vaše audioreportáž přesáhla o 12 sekund předepsanou délku, ale proto, že představila příběh natolik strhující, nezaznamenala asi většina publika žádné „pochybení“, (to odhalila jen neúprosná časomíra.)" I ostatní hodnocení bylo velmi pěkné. Výsledky projektu a dokumentace pamětníka budou uloženy na webu Paměť národa, tak aby historie tvořená příběhy skutečných lidí nikdy nezapomněla a poučili jsme se z chyb, které jako lidstvo děláme.
Všem se nám na projektu pracovalo skvěle, i když se nám nevhnuly různé problémy. Moc děkujeme ing. Václavu Sudovi, že dovolil vstoupt do soukromí jeho rodiny a podělil se s námi o svůj příběh. Ve fotogalerii najdete reportáž z projektu.
Prezentaci jsme si užili a odjížděli jsme domů s pocitem dobře vykonané práce. Stránky projektu s výsledky naší práce ZDE:
1. hodina 7.50-8.35
2. hodina 8.45-9.30
3. hodina 9.45-10.30
4. hodina 10.40-11.25
5. hodina 11.30-12.15
6. hodina 12.20-13.05
7. hodina 13.10-13.55
8. hodina 14.00-14.45
Po-Pá 6.00-16.00
Po-Pá 6.00-16.00