Tento vzdělávací program bude zpracován a realizován jako samostatný projekt, jehož koncepce bude vycházet ze školního vzdělávacího programu školy.
Bude realizován v projektových dnech jako součást výchovně - vzdělávací činnosti školy.
Zahájení projektu:
leden 2011
Motto projektu:
„ Příroda může existovat bez člověka, ale člověk bez přírody ne.“
Charakteristika projektu:
Na základě vlastních prožitků, her a vhodných forem a metod vytvářet citovou vazbu k místu kde žiji a s kým žiji. Snažit se v dětech probouzet potřebu pobývat v přírodě. Rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou a vážit si života ve všech jeho formách. V rámci Environmentální výchovy (EV) vést děti k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí. Vytvořit podnětné prostředí, které dětem umožňuje přímé pozorování rostlin a zvířat, bezprostřední kontakt s přírodou a styk dětí se zvířaty.
Záměr projektu:
Moderní životní styl je úzce spojen s životním prostředím. Proto chceme naučit děti vytvořit si základní hygienické a sociálně kulturní dovednosti a návyky ve vztahu k životnímu prostředí. Probouzet citový vztah k přírodě, výtvorům lidské práce i k lidem samotným. Pochopit správné i nesprávné chování člověka k životnímu prostředí, smysl a důvod třídění odpadu. Získat povědomí a chuť chránit přírodu, umět hledět do budoucnosti.
Cíl projektu:
- vést děti k poznávání přírody – rostliny, stromy, keře, zvířata
- vychovávat v dětech smysl pro krásu v přírodě a estetiku prostředí
- vytvářet podmínky pro vznik správných mezilidských vztahů
- vést k postupnému chápání významu přírody pro život člověka - viz motto projektu
- vést děti k postupnému chápání elementárních vztahů a souvislostí mezi jevy a ději v přírodě i společnosti
- vytvářet potřebu pečovat o přírodu a život v ní, chránit ji jako nepostradatelnou součást životního prostředí člověka:
- péče o ptáky v zimě
- sběr kaštanů a žaludů pro zvěř
- správné chování v lese – nelámat větvičky, nekopat do hub, nekřičet – neplašit zvěř
- neodhazovat odpadky
Věková kategorie:
Děti 3 – 6 (7 let – děti s odkladem školní docházky)
Partneři projektu:
Rodiče dětí
Snaha o maximální zapojení rodičů a prarodičů dětí naší mateřské školy do jednotlivých projektových dnů a jejich pomoc při realizaci projektu.
Město Radnice na základě Dohody o partnerství a vzájemné spolupráci
Za pomoci města Radnice realizovat vystoupení, výstavy zaměřené na environmentální výchovu (kresby a výrobky dětí) v kulturním domě U Růže, vestibulu městského úřadu, propagace projektu v MŠ a na internetových stránkách města Radnice
Spolupráce s rodiči i s městem Radnice je na velmi dobré úrovni a předpokládáme její pokračování i v budoucnosti.
Činnosti spojené s projektem:
- výlety - ZOO
- exkurze
- využití přírodnin a přírodních materiálů v pracovních činnostech
- výstavy dětských prací vztahujících se k EV
- oslavy (1. Jarní den, Den Země, Den stromů)
- bylinková zahrádka
- tichá cvičení k rozjímání (můj strom, hlasy přírody, oko přírody)
- aktivní pohybová a smyslová cvičení (hledání zvířecích stop, pexeso přírody, indiánská šoulačka)
- eko hry
- pozorování přírody – spontánní, řízené
- malování přírodními barvami
- sluchové, hmatové a čichové hry
- besedy – myslivec, pracovník záchranné stanice živočichů Rokycany, pracovnice Ekocentra Radnice
- práce s knihou – encyklopedie
- příběhy a pohádky s přírodní tematikou (četba, kresba, vyprávění)
- třídění odpadu v MŠ
- dramatická výchova
- pracovní činnosti na zahradě MŠ – pletí, hrabání listí, sázení
- návštěva ekologické zahrady při ZŠ Radnice
- vycházky do přírody- les je můj kamarád
Pravidla soužití dětí v projektu:
- buď přátelský a laskavý
- chraň slabšího
- vědomě neubližuj, vždyť i ten nejmenší tvor má právo na život
- buď aktivní a zajímej se
- chtěj pomáhat
- chraň přírodu
- pečuj o přírodu
Kompetence, kterých by děti měly v průběhu projektu dosáhnout:
- mít povědomí o významu životního prostředí a environmentální výchově
- dbát na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chovat se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné přírodní a společenské prostředí
- umět rozlišovat činnosti, které na životní prostředí působí kladně i naopak
- dětským způsobem projevovat citlivost, ohleduplnost nejen k lidem, ale i k živočichům a k přírodě, pomoc slabším, rozpoznat nevhodné chování k lidem i k životním prostředí, vnímat nespravedlivost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
- klást otázky a hledat na ně odpovědi, aktivně si všímat, co se kolem v přírodě děje, chtít porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí
- mít základní dětskou představu o tom, co je v souladu s přírodou a se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, snažit se podle toho chovat
- vědět, že není jedno, v jakém životním prostředí žije, uvědomovat si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
- všímat si dění i problémů v bezprostředním okolí i v přírodě která ho obklopuje
Datum vložení:
15. 4. 2022 14:24
Datum poslední aktualizace:
15. 4. 2022 14:26
Autor:
Mgr. Milena Raková