Základní škola a Mateřská škola Radnice
Základní škola
a Mateřská školaRadnice

Vznik přírody

Vznik přírody 1

Projektový den.

Není lepší motivace pro naše žáky než setkat se s někým, kdo ve svém oboru něčeho dosáhl. Již dlouho  jsme  měli v hlavě myšlenku pozvat k nám do školy našeho  rodáka a absolventa naší radnické školy RNDr. Josefa Pšeničku, Ph.D. , který je ve svém oboru uznávaným odborníkem. Tento rok se nám setkání podařilo  hlavně díky paní asistentce Lence Ottové,  člence našeho  přípravného týmu, pro   žáky zprostředkovat.  Pepa, jak jej mnozí vrstevníci oslovujeme,  působí v Západočeském muzeu v Plzni  jako vedoucí  centra paleobiodiversity  a současně je pedagogem na Karlově univerzitě v Praze , publikuje do odborných světových periodik, jezdí po světě, působí například na univerzitách v Číně, Kanadě… Od počátku až do konce přípravy projektu byla radost s ním spolupracovat. Vždy si na nás udělal čas. 

Projekt připravili a realizovali dva týmy: tým z muzea, jenž dorazil ve čtyřech,  a náš tým. Z obou pátých  tříd jsme vytvořili osm skupin, které měly jasný časový plán, jak se budou v průběhu dne na stanovištích měnit.  Nosným pilířem byly tři  hlavní části – úvodní beseda, praktika a závěrečné vyhodnocení projektu. V úvodní besedě žáci řešili  hromadné vymírání na naší planetě  od kambria po současnost. Žáci pomáhali vyvozovat příčiny, které vedly k tomu, že například vyhynuli dinosauři. Pomocí návodných otázek kluci a holky sami došli k tomu, jak Spielberg oživil dinosaury v Jurském světě, dozvěděli jsme se, že třetihory a čtvrtohory se souhrnně dnes nazývají kenozoikum, přišla řeč na supervulkány. Co by se stalo kdyby Yellowstonský supervulkán v USA obnovil svou činnost? Zjistili jsme, že jako lidstvo máme vlastně ještě pořád velké štěstí, měli bychom se přestat bít kvůli ,,nicotnostem.“ V části praktika se mladí badatelé střídali na stanovištích a ,,přičichli“ si ke skutečné práci geologů a paleontologů. Na jednom stanovišti si vyzkoušeli profesionální mikroskop, na druhém pak preparovali vzorky za  pomoci vibrační jehly. Dalšími stanovišti byly poznávačky minerálů, tabletový kvíz. Odkrývání žraločích zubů, které naší lektoři přivezli z významné lokality u Kladna, kde je možno najít zuby nejméně 12 druhů žraloků, dále dírkonošců, mlžů, hvězdic a mořských hub, každému úspěšnému hledači přineslo jeden miliony let starý zub a někteří se nemohli aktivity nabažit. Posledním stanovištěm bylo  – vytvoření obrázku, vyjádření pocitu nálady z vzniku přírody.

Dopoledne uběhlo a najednou jsme byli všichni na konci. Při závěrečném vyhodnocení , kdy nám tým z muzea přivezl krásné knihy - ceny, jsme ocenili tým s  nejlepší poznávačkou a tři první místa v kvízu. Na úplný závěr zazněla z úst našeho ,,radnického spolužáka“ klíčová myšlenka a motivace. ,,Držte se toho, co vás baví, učte se, vzdělávejte se a jděte si za svým snem. " Hodnocení od žáků bylo jednoznačné, bavilo nás to, jsme rádi, že jsme tento den měli.

Fotoreportáž naleznete ve fotogalerii ZDE. 

Datum vložení: 5. 4. 2024 14:00
Datum poslední aktualizace: 5. 4. 2024 14:00
Autor: Mgr. Milena Raková

Základní škola

elektronický předzápis do MŠ

ELektronický předzápis do MŠ viz obrázek

INSTRUKCE K PŘEDZÁPISU ZDE Typ: PDF dokument, Velikost: 65.46 kB

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3
1
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Režim ZŠ

1. hodina 7.50-8.35
2. hodina 8.45-9.30
3. hodina 9.45-10.30
4. hodina 10.40-11.25
5. hodina 11.30-12.15
6. hodina 12.20-13.05
7. hodina 13.10-13.55
8. hodina 14.00-14.45

Režim MŠ

Po-Pá 6.00-16.00

Režim ŠD

Po-Pá 6.00-16.00

Projekty