Specializovaný vzdělávací program
Pojďme spolu objevovat svět
Tento vzdělávací program bude zpracován a realizován jako samostatný projekt, jehož koncepce bude vycházet ze školního vzdělávacího programu školy.
Bude realizován v projektových dnech jako součást výchovně - vzdělávací činnosti školy.
Zahájení projektu:
leden 2011
Motto projektu:
„ Příroda může existovat bez člověka,
ale člověk bez přírody ne.“
Charakteristika projektu:
Na základě vlastních prožitků, her a vhodných forem a metod vytvářet citovou vazbu k místu kde žiji a s kým žiji. Snažit se v dětech probouzet potřebu pobývat v přírodě. Rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou a vážit si života ve všech jeho formách. V rámci Environmentální výchovy (EV) vést děti k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí. Vytvořit podnětné prostředí, které dětem umožňuje přímé pozorování rostlin a zvířat, bezprostřední kontakt s přírodou a styk dětí se zvířaty.
Záměr projektu:
Moderní životní styl je úzce spojen s životním prostředím. Proto chceme naučit děti vytvořit si základní hygienické a sociálně kulturní dovednosti a návyky ve vztahu k životnímu prostředí. Probouzet citový vztah k přírodě, výtvorům lidské práce i k lidem samotným. Pochopit správné i nesprávné chování člověka k životnímu prostředí, smysl a důvod třídění odpadu. Získat povědomí a chuť chránit přírodu, umět hledět do budoucnosti.
Cíl projektu:
-
vést děti k poznávání přírody – rostliny, stromy, keře, zvířata
-
vychovávat v dětech smysl pro krásu v přírodě a estetiku prostředí
-
vytvářet podmínky pro vznik správných mezilidských vztahů
-
vést k postupnému chápání významu přírody pro život člověka - viz motto projektu
-
vést děti k postupnému chápání elementárních vztahů a souvislostí mezi jevy a ději v přírodě i společnosti
-
vytvářet potřebu pečovat o přírodu a život v ní, chránit ji jako nepostradatelnou součást životního prostředí člověka:
-
péče o ptáky v zimě
-
sběr kaštanů a žaludů pro zvěř
-
správné chování v lese – nelámat větvičky, nekopat do hub, nekřičet – neplašit zvěř
-
neodhazovat odpadky
Věková kategorie:
Děti 3 – 6 (7 let – děti s odkladem školní docházky)
Partneři projektu:
Rodiče dětí
Snaha o maximální zapojení rodičů a prarodičů dětí naší mateřské školy do jednotlivých projektových dnů a jejich pomoc při realizaci projektu.
Město Radnice na základě Dohody o partnerství a vzájemné spolupráci
Za pomoci města Radnice realizovat vystoupení, výstavy zaměřené na environmentální výchovu (kresby a výrobky dětí) v kulturním domě U Růže, vestibulu městského úřadu, propagace projektu v MŠ a na internetových stránkách města Radnice
Spolupráce s rodiči i s městem Radnice je na velmi dobré úrovni a předpokládáme její pokračování i v budoucnosti.
Činnosti spojené s projektem:
-
výlety - ZOO
-
exkurze
-
využití přírodnin a přírodních materiálů v pracovních činnostech
-
výstavy dětských prací vztahujících se k EV
-
oslavy (1. Jarní den, Den Země, Den stromů)
-
bylinková zahrádka
-
tichá cvičení k rozjímání (můj strom, hlasy přírody, oko přírody)
-
aktivní pohybová a smyslová cvičení (hledání zvířecích stop, pexeso přírody, indiánská šoulačka)
-
eko hry
-
pozorování přírody – spontánní, řízené
-
malování přírodními barvami
-
sluchové, hmatové a čichové hry
-
besedy – myslivec, pracovník záchranné stanice živočichů Rokycany, pracovnice Ekocentra Radnice
-
práce s knihou – encyklopedie
-
příběhy a pohádky s přírodní tematikou (četba, kresba, vyprávění)
-
třídění odpadu v MŠ
-
dramatická výchova
-
pracovní činnosti na zahradě MŠ – pletí, hrabání listí, sázení
-
návštěva ekologické zahrady při ZŠ Radnice
-
vycházky do přírody- les je můj kamarád
Pravidla soužití dětí v projektu:
-
buď přátelský a laskavý
-
chraň slabšího
-
vědomě neubližuj, vždyť i ten nejmenší tvor má právo na život
-
buď aktivní a zajímej se
-
chtěj pomáhat
-
chraň přírodu
-
pečuj o přírodu
Kompetence, kterých by děti měly v průběhu projektu dosáhnout:
-
mít povědomí o významu životního prostředí a environmentální výchově
-
dbát na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chovat se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné přírodní a společenské prostředí
-
umět rozlišovat činnosti, které na životní prostředí působí kladně i naopak
-
dětským způsobem projevovat citlivost, ohleduplnost nejen k lidem, ale i k živočichům a k přírodě, pomoc slabším, rozpoznat nevhodné chování k lidem i k životním prostředí, vnímat nespravedlivost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
-
klást otázky a hledat na ně odpovědi, aktivně si všímat, co se kolem v přírodě děje, chtít porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí
-
mít základní dětskou představu o tom, co je v souladu s přírodou a se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, snažit se podle toho chovat
-
vědět, že není jedno, v jakém životním prostředí žije, uvědomovat si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
-
všímat si dění i problémů v bezprostředním okolí i v přírodě která ho obklopuje